Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Ψηφιακοί ταχογράφοι!!!



Ψηφιακοί ταχογράφοι θα εγκατασταθούν σε όλα τα νέα φορτηγά εθνικών και διεθνών μεταφορών.
Οι αναλογικοί ταχογράφοι θα περάσουν πολύ σύντομα στην ιστορία καθώς σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία 2135/98 όλα τα νέα φορτηγά και ελαφρά οχήματα άνω των 3,5 τόνων αλλά και όσα μεταφέρουν περισσότερα από εννέα επιβάτες θα πρέπει να εφοδιάζονται με ψηφιακούς ταχογράφους.
Η μεγαλύτερη διαφορά που θα προκύψει στην πράξη από τη τοποθέτηση ψηφιακών ταχογράφων είναι η χρήση ατομικών «έξυπνων» καρτών, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα να καταγράφονται όλες οι δραστηριότητες που αφορούν το δρομολόγιο και τον οδηγό (ή οδηγούς). Ακόμα και αυτές που αναγράφουν σήμερα οι Έλληνες οδηγοί στο υπό κατάργηση βιβλίο δρομολογίων.
Το… πράσινο φως για το λανσάρισμα των ψηφιακών ταχογράφων δόθηκε εξαιτίας της ανάγκης για εκμετάλλευση της νέας τεχνολογίας αλλά και γιατί έπρεπε να βρεθεί μια πιο αξιόπιστη λύση για να ελέγχονται τα ωράρια και οι δραστηριότητες των οδηγών τόσο από τις εταιρίες όσο και από τις Αρχές.
Κάθε οδηγός, εταιρία ή υπεύθυνος στόλου θα πρέπει να εφοδιαστεί με μια κάρτα που μοιάζει με πιστωτική, φέρει μικροτσίπ και θα επιτρέπει τη χρήση του νέου αυτού εξοπλισμού. Υπάρχουν 4 διαφορετικά είδη «έξυπνης» κάρτας που επιτρέπουν στον ταχογράφο να αναγνωρίσει και να πιστοποιήσει τον κάτοχο και που δίνει τη δυνατότητα για μεταφορά και αποθήκευση δεδομένων:
Κάρτα οδηγού: χρησιμοποιείται από τους οδηγούς και καταγράφονται προσωπικά στοιχεία και δεδομένα που έχουν να κάνουν με την οδήγηση και τους χρόνους ανάπαυσης. Οι πληροφορίες αυτές αποθηκεύονται για τουλάχιστον 28 ημέρες στην κάρτα και για τουλάχιστον ένα χρόνο στον ταχογράφο.
Κάρτα εταιρίας: χρησιμοποιείται από στόλο ως εξουσιοδότηση για πρόσβαση στη βάση δεδομένων του ταχογράφου.
Κάρτα τεχνικής υποστήριξης: χρησιμοποιείται από τους τεχνικούς ως εξουσιοδότηση προκειμένου να προβαίνουν σε ρυθμίσεις του ταχογράφου όποτε χρειάζεται.
Κάρτα ελέγχου: χρησιμοποιείται από την Τροχαία και όσους από τις Αρχές έχουν εξουσιοδότηση ελέγχου του ταχογράφου και των δεδομένων του.
Εκπαίδευση
Οι οδηγοί και το προσωπικό μιας εταιρίας, με δραστηριότητα σχετική με στόλο επαγγελματικών οχημάτων οφείλουν να είναι πλήρως εκπαιδευμένοι στη λειτουργία των ψηφιακών ταχογράφων. Σωστή εκπαίδευση σημαίνει ασφάλεια, γι’ αυτό και πολλές εταιρίες με τέτοια ηλεκτρονικά συστήματα παρέχουν CD ROM με οδηγίες χρήσης.
Στα… θρανία ωστόσο θα πρέπει να καθίσουν και οι Αστυνομικές Αρχές που έχουν και την ευθύνη για τον έλεγχο των επαγγελματικών οχημάτων. Για να γίνεται σωστά ένας έλεγχος ο τροχονόμος πρέπει να γνωρίζει καταρχήν τις ευθύνες του αλλά και τις ευθύνες του οδηγού και της εταιρίας για την οποία αυτός εργάζεται. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να γνωρίζει κανείς είναι ότι η παρουσίαση των ψηφιακών ταχογράφων στην αγορά συνοδεύεται από ποικίλους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και νομοθεσίες που διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης έτσι και στη χώρα μας αναμένουμε τις εξελίξεις σε επίπεδο νομοθεσίας παράλληλα με την έλευση των ψηφιακών ταχογράφων προκειμένου να δούμε πως θα λειτουργεί ο μηχανισμός διαχείρισης και ελέγχου των διαδικασιών που αφορούν τη χρήση των νέων ταχογράφων.
Τρία μικρά μυστικά
Παρακάτω δίνονται απαντήσεις για όλες τις βασικές, αρχικές απορίες των οδηγών, των επιχειρήσεων και των τεχνικών σχετικά με τη χρήση των «έξυπνων» καρτών.
Κάρτα οδηγού:
• Θα την χρειαστείς μόλις κληθείς να οδηγήσεις όχημα με ψηφιακό ταχογράφο
• Εκδίδεται συμπληρώνοντας συγκεκριμένη φόρμα στην αρμόδια υπηρεσία που θα υπάγεται στο Υπουργείο Μεταφορών και θα οριστεί με την έναρξη χρήσης των ταχογράφων
• Το κόστος της δεν έχει ακόμα καθοριστεί
• Θα φέρει τη φωτογραφία του κατόχου της
• Δεν αντικαθιστά την άδεια οδήγησης
• Αντιστοιχεί μια και μόνο σε κάθε οδηγό
• Διαρκεί για πέντε χρόνια. Αν στο διάστημα αυτό χαθεί ή κλαπεί ή πάψει να λειτουργεί εκδίδεται άλλη για τον υπόλοιπο χρόνο έως τη λήξη της
• Ισχύει ακόμα και αν ο κάτοχος πάψει να κάνει το επάγγελμα του οδηγού
• Έχει τη δυνατότητα να λειτουργεί σε όλα τα είδη ψηφιακού ταχογράφου και σε οποιοδήποτε όχημα εφοδιάζεται με τέτοιον
• Αποτελεί προσωπικό έγγραφο και δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τον προϊστάμενο της επιχείρησης. Μπορεί μόνο να καταγράψει τα δεδομένα της για να ελέγξει πιθανή παράνομή δραστηριότητα του οδηγού
• Τα δεδομένα της «διαβάζονται» από τον ταχογράφο ή μπορεί κάποιος να τα «κατεβάσει» με τον κατάλληλο εξοπλισμό στον υπολογιστή του
Κάρτα εταιρίας:
• Μπορούν να εκδοθούν μέχρι και 2.232 από αυτές, αλλά το νούμερο εξαρτάται από το στόλο οχημάτων και από τον αριθμό των οδηγών
• Θα τη χρειαστούν και οι οδηγοί – ιδιοκτήτες φορτηγών για να προστατεύουν τα δεδομένα του οχήματός τους
• Έχει διάρκεια πέντε ετών και τρεις μήνες πριν από τη λήξη της θα αποστέλλεται προειδοποίηση στην κάτοχο εταιρία
• Αποθηκεύει τουλάχιστον 230 εγγραφές δραστηριοτήτων και τα δεδομένα τα μπορούν να «κατέβουν» σε υπολογιστή
Κάρτα τεχνίτη:
• Αντιστοιχεί μια σε κάθε τεχνίτη και ανά κατάστημα σέρβις για το οποίο εργάζεται
• Ισχύει για ένα χρόνο και δύο μήνες πριν τη λήξη της ο κάτοχος ειδοποιείται ώστε να φροντίσει την αντικατάστασή της
• Αποθηκεύει δεδομένα από 88 επεμβάσεις σε ψηφιακούς ταχογράφους
Τι είναι ο ψηφιακός ταχογράφος
Όμοιος σε εμφάνιση με έναν αναλογικό ταχογράφο, ο ψηφιακός ταχογράφος αποτελείται από δύο ξεχωριστά μέρη. Τη μονάδα που τοποθετείται στο εσωτερικό της καμπίνας και ένα ταχύμετρο/οδόμετρο. Η εσωτερική μονάδα αποτελεί και τον εγκέφαλο του συστήματος, έχει τη δυνατότητα να καταγράφει δεδομένα σχετικά με τον οδηγό για διάστημα 12 μηνών αλλά και να προσφέρει πληροφορίες σχετικές με υπέρβαση των ορίων ταχύτητας και με τις ανάγκες συντήρησης του ταχογράφου.
Η εσωτερική μονάδα διαθέτει δύο υποδοχές για κάρτες και βασικό της χαρακτηριστικό είναι ότι δέχεται εντολές και διαμόρφωση των λειτουργιών μόνο σε πραγματικό χρόνο και όχι ετεροχρονισμένα. Ένα άλλο εργαλείο που θα φανεί χρήσιμο κυρίως στις επιχειρήσεις είναι ο ειδικός φορητός σκληρός δίσκος (flash disk) που θα συνδέεται με θύρα USB για να αποθηκεύει όλες τα δεδομένα της μονάδας του ταχογράφου αλλά και της κάρτας του οδηγού
Πώς γίνεται η αποκωδικοποίηση
Ο ενσωματωμένος στην κεντρική μονάδα του ταχογράφου εκτυπωτής χρησιμοποιεί χάρτινη κορδέλα την οποία ο οδηγός φροντίζει να έχει πάντα σε απόθεμα μέσα στο όχημά του. Μια «τυπική» εκτύπωση περιλαμβάνει τις παρακάτω πληροφορίες:

1. Ημερομηνία και ώρα εκτύπωσης
2. Τύπος εκτύπωσης
3. Πληροφορίες της κάρτας οδηγού (μόνο όταν βρίσκεται στην ειδική υποδοχή)
4. Εξακρίβωση στοιχείων οχήματος
5. Εξακρίβωση στοιχείων ταχογράφου
6. Στοιχεία τελευταίου σέρβις του ταχογράφου
7. Δραστηριότητες του οδηγού
8. Επισήμανση της χρονικής περιόδου κατά την οποία δεν υπήρχε κάρτα στον ταχογράφο
9. Εισαγωγή κάρτας οδηγού στην υποδοχή 1 ή 2
10. Δραστηριότητες όσο υπήρχε κάρτα οδηγού μέσα στον ταχογράφο
11. Απόσυρση κάρτας οδηγού από τον ταχογράφο
12. 13. 14. Καθημερινό άθροιση / Χιλιόμετρα δρομολογίων
15. Λίστα με τα πέντε πιο πρόσφατα γεγονότα ή λάθη που αφορούν την κάρτα του οδηγού
16. Λίστα με τα πέντε πιο πρόσφατα γεγονότα ή λάθη που αφορούν τον ταχογράφο
17. Καταγραφή του γεγονότος
18. Χώρος για χειρόγραφα δεδομένα
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου